Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 3, nummer 2 (juli 1987) pag 20

Bussumse boekhandel – 75 jaar boekverkopers met allure

Fred Bos

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
Afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting

Met "ik ga even naar Couvée" placht men destijds een bezoek aan de Bussumse Boekhandel aan te kondigen. Wij praten dan over de tijd dat Mej. J.C. Couvée, dochter van de oprichter M.J. Couvée, daar nog de scepter zwaaide. Sindsdien is er veel wel, maar het één en ander toch niet veranderd. Eerst gevestigd aan de Herenstraat 15 (zoals u op de foto kunt zien een fraai nog immer bestaand pand in Jugendstil) werd ruim 10 jaar later verhuisd naar de huidige zaak aan de Vlietlaan.

Na Mej. Couvée nam in 1948 de heer L.G. Jensma, het kort geleden met zijn vrouw naar Vorden verhuisde lid van onze Kring, het roer over. Veel Bussummers zullen zich uit die tijden ook de markante Mevrouw Saalborn, befaamd ook als speelster bij de Plankeniers, herinneren die jarenlang in de boekhandel assisteerde.

±1915

1987

Na de heer Jensma kwam, nu ook alweer 8 jaar geleden, de huidige eigenaar de heer H.J.A.M. van Gool. Deze heeft de zaak in 1980 naar eigen ontwerp ingrijpend laten verbouwen. De bovenverdieping werd erbij getrokken terwijl ook het vooraanzicht drastisch werd gewijzigd. Het werd een fraai geheel waarin het goed toeven is.

Het 75-jarig jubileum werd in mei op grootse wijze in bij deze boekhandel passende stijl gevierd. Nadat Hella Haasse de feestweek opende met een lezing in de veel en veel te klein gebleken Naardense Burgerzaal, droegen befaamde auteurs als onze plaatsgenoten Vonne van der Meer en Kees Helsloot en voorts Guus Kuyer, Jules Deelder en Theun de Vries met hun aanwezigheid bij tot een zeer geslaagde viering. Bovendien werd iedere bezoeker verrast met "Iets van Tolstoi" van Tennessee Williams, welke uitgave speciaal verscheen ter gelegenheid van het jubileum.

Wat bleef door de jaren heen is de persoonlijke aandacht voor iedere bezoeker. Wij wensen de heer Van Gool met zijn medewerkers, Wim Leenders en Saskia Hilverda dat zij nog vele jaren de zaak zullen voortzetten met dezelfde voor de Bussumse Boekhandel zo kenmerkende allure.

Overigens hoor je steeds vaker "ik ga even naar Van Gool".