Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 3, nummer 2 (maart 1987) pag 37

Het Goois toneel bestaat zestig jaar

„De mensen willen niet bedrukt naar huis gaan”

(Van onze medewerker Rik Post)

De Gooi- en Eemlander 16-1-87

Klik hier voor de PDF versie van dit artkel

Bussum – Op 15 janarui 1927 richtten de amateurtoneelregissenr Bernard Vermey, de in boter handelende Karel van Esterik en ene Hofman, in het dagelijks leven hoofdvertegenwoordiger, een toneelvereniging in Bussum op. Dat deze drie Bussummers het bij het rechte eind hadden toen ze veronderstelden dat daar behoefte aan zou zijn, blijkt wel, want het Goois Toneel is na 60 jaar nog steeds springlevend. Momenteel zijn er 22 acteurs en actrices.

De huidige voorzitter Harry van Gelder over alle hobbels die men heeft moeten overwinnen om deze leeftijd te bereiken: „Eerst kwam, toen we nauwelijks bestonden, de crisis, even later gevolgd door de oorlog, de opkornet van de televisie, de zalennood in Bussum en nu weer het gebrek aan repetitieruimte. Toch hebben we praktisch aitijd doorgespeeld, waarbij vooral onze volksstukken zoals "Op hoop van zegen" van Herman Heyermans de aandacht trokken, maar dat is zeker niet het enige wat wij spelen. Ook kluchten, biijspelen en thrillers staan regehatig op het programma.”

Dit alles wordt ingestudeerd onder leiding van regisseuse Jeane Verstraete, die al weer 10 jaar bij Het Goois Toneel actief is. De bekende actrice vertelt waarom ze al zo lang bij de jubilerende vereniging betrokken is: ,,Ik vind het leuk om amateurtoneel te doen en het is een fijne goede groep, je krijgt alles van hen gedaan. Aan een kant ben ik wel streng, tekstkennis vind ik heel belangrijk, anders kun je niet repeteren, maar eigenlijk heeft iedereen genoeg zelfdiscipline, want gaandeweg vinden ze het zelf leuk om op een bepaald niveau te komen,” aldus de actrice.

Repetitie

Ze vertelt over de totstandkoming van de stukken: ,,We repeteren twee keer per week, waarvan ik er één keer bij ben en de andere keer nemen ze het geoefende zelf door zonder mij, wat voor de spelers wat ontspannender werkt. Per jaar staan er twee stukken op het programma die beide éénmaal opgevoerd worden. Dat is eigenlijk nog nooit misgegaan, hoewel iedereen blij is als het voorbij is en er weer een nieuw stuk komt.

Wat ik ook heel prettig vind, is dat ik me alleen met het spel hoef te bemoeien, want Clemens Splint zorgt voor het geluid en Guus van Rijnsoever voor de decors. Ver van tevoren heeft Guus al maquettes gemaakt. Je ziet in het spel wat je steeds gezegd hebt terug. Daarom blijf ik het leuk vinden.”

Jubileumstuk

Op het ogenblik is men druk aan het repeteren voor het jubileumstuk, getiteld "Duif en Doffer" van Johan Eisensohn, dat op 14 maart in 't Spant gespeeld wordt. Maar liefst 4 decors moest Guus van Rijnsburger ontwerpen voor dit stuk en dat kost uiteraard het één en ander.

„Het is dat we 350 donateurs hebben, waarvan een groot gedeelte altijd een kaart koopt," zegt voorzitter van Gelder. „Anders hoef je er niet eens aan te beginnen, want de huur van 't Spant is ook niet mis. Nu kan ik vast enkele inkomsten begroten, terwijl we de kosten drukken door zoveel mogelijk zelf te doen."

„Zo hebben we een eigen grimeuse, Sylvia Vos, en dat scheelt ook geld. We kijken ook altijd heel goed wat ons publiek aantrekkelijk zal vinden. Het is toch wel een beetje een tendens van de tijd dat de mensen een ontspannende avond willen hebben en niet bedrukt naar huis gaan. Daar proberen we aan tegemoet te komen bij de keuze van onze stukken”, aldus de voorzitter, die hoopt met stuk "Duif en Doffer" het publiek op de juiste wijze te bedienen.

Accommodatie

Het Goois toneel heeft in het verleden nogal gemodderd met het vinden van de geschikte accommodatie en ook nu zijn wat dat betreft zeker nog niet alle problemen de wereld uit. In het verleden vond men onderdak in verschillende … Steeds moesten de acteurs daar weer uit omdat het pand weer als school of op andere wijze gebruikt ging worden.

Nu repeteert men op de zolder van de Kennedyschool, maar ook dat lijkt geen permanente aangelegenheid, want de Vondelschool trekt daarin en bovendien wordt de zolder ook gebruikt als opslagruimte. Het is er voorts ook koud. „We zijn blij dat we wat hebben, maar als mensen minimaal twee keer per week oefenen, wil je ze toch ontvangen in een leuke entourage die liefst verwarmd is.
Als verjaardagscadeau van de gemeente voor het 60-jarig bestaan zou dat geen gek idee zijn," aldus voorzitter Van Gelder.