Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 34, nummer 1 (mei 2018), pag 48

Bussum in boeken

Klaas Oosterom

Klik hier voor de pdf van dit artikel
De illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting

Klaas Oosterom bespreekt in 2017 uitgekomen boeken die aspecten van de geschiedenis van Bussum en het Gooi betreffen. De boeken zijn in de bibliotheek van de hkb in te zien. Tenzij anders is aangegeven, zijn de boeken in de boekhandel te koop.

Huize Boschrand en andere verhalen uit het Brediuskwartier

Eigenaar/bewoner Willem van der Schoot schreef samen met HKB-vrijwilliger Chris Leenders dit boekje ter gelegenheid van feit dat de villa 100 jaar geleden werd gebouwd, maar het behandelt ook de geschiedenis van het Brediuskwartier, het Bosch van Bredius, Jan Tabak en de Gooise Stoomtram. Het is een aantrekkelijk opgemaakt boekje met (oude) afbeeldingen en kaartjes.
De softcover handelseditie, 81 blz., is in eigen beheer uitgegeven. Het boek heeft geen ISB-nummer. Nog enkele exemplaren te koop bij de HKB, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Bensdorp, Bussum, Bovenaan!

De geschiedenis van het cacao- en chocoladebedrijf Bensdorp 1840-2002, geschreven door Bim Bensdorp en Hans Jonker. Het is een boek van royale afmetingen waarin ook de minder positieve kanten van het bedrijf en de rol van de gemeente bij de vergunningenverlening worden belicht.
Het boek bevat zeer veel afbeeldingen, waaronder bijna 80 nostalgische kleurenplaatjes van verpakkingen, affiches en advertenties. Het boek telt 159 blz. en is in 2017 in eigen beheer uitgegeven. ISBN 978-90-6455-820-7. Uitverkocht.

Singel 6 en Bouvy – een band van 113 jaar

Een boek over de villa en het interieur, maar ook met familieverhalen van verscheidene generaties Bouvy. De opdrachtgever voor de bouw van de villa in 1903 was François Bouvy (1872-1930). Hij kocht niet alleen een bouwperceel, maar ook de omliggende gronden, die later bekend zouden staan als Bos van Bouvy. De jongste zoon, Désiré, kwam er in 1949 met zijn gezin wonen. Désiré’s kinderen Hortense en Arthur hebben met hulp van anderen, dit boek geschreven en samengesteld.
Het gebonden boek met leeslint telt 159 blz. Het bevat talloze afbeeldingen en is uitgegeven door Tijmen Pers Nieuwegein onder ISBN 978-90-79518-07-4. Te koop via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Erfgooiers geportretteerd

Koos Breukel maakte fotoportretten van ‘Gooise geërfden’ (mannen en vrouwen) en van ‘Families’.
De foto’s werden in 2015 geëxposeerd in het Singer Museum.
De landschapsfoto’s zijn van Dirk Kome. Anton Kos schreef de teksten.
Het boek heeft 164 blz. en is in 2017 uitgegeven door het Goois Natuurreservaat en de Stichting Stad & Lande van Gooiland, ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van de Stichting. ISBN 978-90-806391-0-2.

Het Gooi. Interieurportretten van villa’s en landhuizen 1875-1945

In dit boek, geschreven door Barbara Laan e.a., worden 10 villa’s en landhuizen beschreven, waarvan 3 in Bussum: Oud Holland, Bouvy en Meentwijck.
Kern van het boek: nauwkeurige beschrijvingen van de panden, zoals voor monumenten wordt gedaan. Maar het boek gaat verder: de stormachtige ontwikkeling van het Gooi vanaf 1874 wordt geduid. De architecten, opdrachtgevers en bewoners krijgen een gezicht. Drie onderwerpen worden in aparte hoofdstukken toegelicht: ijskasten, fornuizen en de kleinste kamertjes. En alles wordt zichtbaar gemaakt met foto’s en plattegronden.
Het gebonden boek van 223 blz. werd in 2017 uitgegeven door Stokerkade cultuurhistorische uitgeverij Amsterdam. ISBN 978 90 791564 0 5.