Contactblad Historische Kring Bussum, jaargang 9, nummer 1 (april 1993), pag. 26

De Stichting Kadastrale Atlas Noord-Holland 1832

(van de redactie)

Klik hier voor de pdf van dit artikel

Wie wil onderzoeken wie de vroegere eigenaars van zijn huis zijn geweest of wie wil weten hoe het dorp of de straat waar men woont er in de vorige eeuw uitzag, zal bij zijn speurtocht gebruik moeten maken van kadastrale gegevens. Als u dan eenmaal ontdekt heeft wat er in de kadasterarchieven te vinden is, zal de grote betekenis van dit archiefmateriaal tot u doordringen.

De kadastrale plans uit de periode rond 1832 vormen uniek materiaal omdat zij de oudste zeer nauwkeurige kaarten zijn die van het gehele land zijn gemaakt. Daarnaast bevatten de leggers en registers veel gegevens over eigendom en gebruik van onroerend goed in deze tijd.

Het belang van dit materiaal wordt steeds meer op zijn waarde geschat. In diverse provincies zijn stichtingen opgericht die zich ten doel stellen de oudste kaarten met bijbehorende registers uit te geven, zodat ze voor onderzoekers gemakkelijker beschikbaar zijn. In het Historisch Magazine (in bezit bij de Historische Kring), 2e jaargang nr.1, wordt verteld over de Stichting Kadastrale Atlas Noord-Holland.