Contactblad Historische Kring Bussum, jaargang 9, nummer 1 (april 1993), pag. 24-25

J.R. Heerschop al 35 jaar actief in Bussum

Joke Vos

Klik hier voor de pdf van dit artikel
Onderstaande illustratie is aanklikbaar voor een vergroting.

Vanaf 12 februari 1993 is Doeland Heerschop en Zn. gehuisvest in een groot pand aan de Verbindingslaan 1. De hout- en boardhandel waar J.R. Heerschop mee begon is daarmee uitgegroeid tot een Doe-Het-Zelfmarkt.

De Verbindingslaan is in het geheel niet onbekend bij Heerschop. Op nummer 27 is hij ooit geboren. En samen met zijn vrouw bewoonde hij het huis op nummer 22, waar hun twee dochters zijn geboren. Aan het pand waar Doeland nu in zit heeft Heerschop nog nostalgische herinneringen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog poetste hij er geweren van de Duitsers en mestte hij er de paardestallen uit. Zo kon hij aan wat eten komen en was hij ook in staat om eten te stelen voor thuis. In 1954 werkte Heerschop in hetzelfde pand bij de firma Pooters als timmerman/meubelmaker. Hij vervaardigde daar laboratoriummeubels.

Het pand aan de Havenstraat vóór de nieuwbouw uit 1968

Op 4 januari 1958 waagde J.R. Heerschop de grote stap naar zelfstandigheid. Hij begon in een garage aan de Abraham Kuyperlaan 36 een hout- en boardwinkel. Het was een bedrijfsruimte van zes bij drie meter. Zijn zaak begon te lopen en in 1962 verhuisde het bedrijf naar een pand aan de Havenstraat. Maar de winkeloppervlakte van vier bij acht meter was al snel onvoldoende. Daarom werd er in 1968 op die plek nieuwbouw gepleegd.

Het assortiment dat in de winkel werd verkocht breidde zich gestaag uit. Van hout en board naar gereedschap, meubelen, verlichtings- en tuinartikelen. Het grotere assortiment maakte de winkelruimte weer krap. In de nieuwe ruimte aan de Verbindingslaan is nu genoeg plaats om alle artikelen tot hun recht te laten komen. Er is een extra kracht aangetrokken om de klanten van dienst te zijn. De goede service, die men gewend is van de Havenstraat, zal men ook in deze nieuwe ruimte aantreffen.

Naast het opbouwen van een goed bedrijf is J.R. Heerschop ook op andere terreinen aktief. Zo was hij jarenlang een toegewijd brandweerman. Op grond van zijn leeftijd heeft hij inmiddels de Bussumse brandweer verlaten. Hij is voorzitter van de Bussumse Ondernemers Raad (de BOR). Daarnaast is hij ook voorzitter van de Stichting Kinderen in Nood. Deze in september 1990 opgerichte Stichting heeft zich de afgelopen jaren met name ingezet voor kinderen in Roemenië. Ter gelegenheid van de opening van de zaak aan de Verbindingslaan heeft Heerschop aan zijn relaties gevraagd om niet de gebruikelijke bloemen te sturen, maar om geld te geven voor de Stichting Kinderen in Nood.