Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 33, nummer 1 (mei 2017), pag 3

Vooruitgang zij ons doel

Van de redactie

Klik hier voor de pdf van dit artikel

In een onbezonnen bui besloot de redactie van Bussums Historisch Tijdschrift (BHT) een nummer te wijden aan het Bussums amateurtoneel, niet wetend wat zij zich daarmee op de hals haalde. Er bleek namelijk vrijwel niets over dat onderwerp bekend te zijn en ook was er nauwelijks documentatie te vinden in ons Documentatiecentrum. Vandaar dat u in dit nummer erg veel artikelen van de hand van één van onze redacteuren aantreft. Hij heeft namelijk de afgelopen maanden uit alle hoeken en gaten snippers informatie verzameld over de veelkleurige geschiedenis van toneelspelen in Bussum.

Leve de digitale kranten! Het kost wat moeite om in Delpher, de digitale (boeken- en) krantenbank van de Koninklijke Bibliotheek en in Gooi en Vecht Historisch, de site van het Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen alle treffers door te ploegen, maar de aanhouder wint, zoals u in dit nummer zult zien: heel veel van de gevonden informatie is uit deze bronnen afkomstig. Ook de digitale winkeltjes in tweedehands boeken bieden soms uitkomst – er is vrijwel geen titel die niet op de een of andere manier daar te vinden is.

Er is wat
afgespeeld in
Bussum !

En wat blijkt: er is (en er wordt) wat afgespeeld in Bussum! Van Nut en Genoegen en Vooruitgang zij ons doel in de 19de eeuw tot Kameleon, Het Goois Toneel en De Schakel vandaag de dag. De laatste drie zijn overigens stevig geworteld in een lange Bussumse traditie, meer zelfs dan waar men zich soms van bewust is. Hun plak- en knipselboeken waren een andere (soms wat problematische) bron van informatie, waarvoor dank! Uiteindelijk leverde dat zoveel verhaalstof op dat dat we er een extra-dik nummer van BHT van moesten maken. We hopen dat u – net als wij – aangenaam verrast zult zijn door dit inkijkje in wereld van het Bussums amateurtoneel, dat voor heel wat vertier heeft gezorgd, niet alleen voor de spelers, maar ook voor de honderden donateurs die al die verenigingen hadden.

We hebben ook nog iets anders voor u in petto: een mooi artikel van Jan Willem Henfling en Sander Koopman over een boerderij op de Lange Heul. Als u over de hei naar Hilversum fietst of als u over de wildbrug aan het joggen bent, passeert u hem rakelings. Nou ja, de restanten ervan, die met het blote oog maar moeilijk zijn te ontwaren. Als u in de buurt komt, bedenk dan dat daar 800 jaar geleden een boerenbedrijfje was. Zonder spoorweg langs de deur, zonder uitzicht op de Watertoren en de Sint-Vituskerk. En waarschijnlijk ook zonder amateurtoneel.

Misschien heeft u zich gestoord aan de slechte kwaliteit van de illustraties in ons vorige nummer. Het was niet onze schuld, maar we bieden u er toch graag onze excuses voor aan. Het goede nieuws is dat vanaf nu het BHT in full color! zal verschijnen.