Bussums Historisch Tijdschrift. jaargang 32 nummer 1 (april 2016). pag. 28

Boeken over buren van Bussum

Klaas Oosterom noemt boeken, die de geschiede nis vertellen van de andere plaatsen die, samen met Bussum, sinds 1 januari 2016 de gemeente Gooise Meren vormen. De boeken zijn veelal alleen nog via internet te koop (o.a. boekwinkeltjes. nl).

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
De illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

De historie van de gebieden en plekken ten oosten van Naarden wordt uitstekend beschreven in boeken van de stichting Vijverberg uit de jaren 90, waaronder het boekje

Oud Naarden: verdronken stadje,
middeleeuws klooster, oude buitenplaats

van Henk Schaftenaar.

Historische boeken over Naarden gaan vooral over hoogtepunten zoals het Naardermeer, de vesting of over onderwerpen binnen de vesting, zoals de werken, kerk, oorlogen, enz. Een recente, mooie uitgave is

De vesting Naarden, een halve eeuw restaureren.

Carlos Scheltema (red.).

De vesting Naarden is een bijzonder geheel; een oud centrum omringd door zeventiende-eeuwse vestingwerken. 25 auteurs schrijven over de geschiedenis, de gerestaureerde vestingwerken, over kerkelijke en wereldse gebouwen en monumentale woningen.
Uitgave Matrijs 2014. Gebonden, 128 bladzijden.
ISBN: 978-90-5345-480-0.

Muiderberg, voorpost van het Gooi

Een inwoner van dit dorp, Klaas Sierksma, schreef dit boekje in 1969 met de ondertitel: Grepen uit de Berger geschiedenis.
De hoogtepunten zijn: de stuwwal, de badplaats, herenhuizen, de Echo, de begraafplaatsen en componist Heinze.

De eerste druk verscheen bij uitgever Nederlandse Historiën te Berkel (ZH)  en de tweede, verbeterde druk werd in 1976 door het Comité Oud-Muiderberg verzorgd.

Het rijke verleden van Vestingstad Muiden

Dit redelijk recente (2004) boek over Muiden bestaat uit vier delen:
Algemeen overzicht; Muiden in roerige perioden; Bouwwerken en locaties; Rondleidingen.
De auteur, Henk van Ginkel, is niet alleen lang Muidenaar geweest maar ook deskundig het op het gebied van historie. Het royale boek bevat vele illustraties, ook in kleur en telt 180 bladzijden.
Het werd in 2004 door Waanders uitgegeven onder ISBN 90 400 8850 0 (hardback)  en 90 400 8843 8 (paperback)