Bussum historisch tijdschrift, jaargang 32, nummer 1 (april 2016), pag 1

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel
De illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

Historische Kring Bussum
Opgericht 7 juni 1983

Jaargang 32 nr. 1 - april 2016
Losse verkoop € 7,50
Bussums Historisch Tijdschrift
Uitgever: Historische Kring Bussum
Redactie: Frank de Groot, Jan-Willem Henfling, Gea van der Horst, Nol Verhagen
Redactiesecretariaat: Inge Engelbarts Lijsterlaan 313, 1403AX Bussum E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Medewerkers aan dit nummer: Ayla Blüm, Anne Medema, Klaas Oosterom
Foto’s en beeldmateriaal: aangeleverd door de auteurs
Vormgeving: Louis van Hattem
Druk: Drukkerij Walden, Bussum

Documentatiecentrum
Adres: Stationsweg 3, 1404 AN Bussum
Telefoon: 035 69 129 68
Openingsuren: maandag, woensdag en donderdag van 10.30 - 12.00 uur; vrijdag van 13.30 - 15.30 uur; of op afspraak
Website: www.historischekringbussum.nl

Lidmaatschap & abonnement
De (minimum) contributie bedraagt € 15,00 per kalenderjaar. Voor verzending buiten Bussum, Naarden en de Hilversumse Meent wordt dit bedrag met € 7,50 verzendkosten verhoogd.
U kunt zich aanmelden als lid bij voorkeur per e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch 035-6912968; b.g.g. 06-21841931.
Opzegging schriftelijk vóór 1 december. Nieuwe leden ontvangen alle nummers van het tijdschrift van het lopende jaar.
Contributie en donaties: NL93 INGB 000 46 168 07
Losse nummers van het tijdschrift zijn voor € 7,50 verkrijgbaar bij het Documentatiecentrum en bij Boekhandel Los en Boekhandel Bruna te Bussum.

Advertenties
Voor informatie kunt u contact opnemen met de penningmeester, telefoon 035 69 159 39

Redactioneel 3
Gooise Meren leren kennen, Klaas Oosterom, 4
Het oudste stuk uit de archieven van het stadsbestuur van Naarden, Anne Medema, 6
De tol in Muiden belaagd, Ayla Blüm, 9
In het teken van de Vis, Anne Medema, 12
Moord in Muiden, Ayla Blüm, 16
De Matthäuspassion in Naarden, de geboorte van een traditie, Anne Medema, 20
Kruitfebriek De Krijgsman, een explosief bedrijf, Ayla Blüm, 24
Boeken over buren van Bussum, Klaas Oosterom , 28

Omslagillustratie: Grote Historische Provincie Atlas Noord-Holland 1849-1859. Uitg. Wolters Noordhoff Atlasprodukties, Groningen 1992

Auteursrecht voorbehouden. Gehele of gedeeltelijke overneming of reproductie van de inhoud van deze uitgave, op welke wijze dan ook, is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteursrechthebbende verboden, behoudens beperkingen bij de wet gesteld.
Secretariaat: Stationsweg 3, 1404 AN Bussum

De Vereniging
De historische Kring Bussum stelt zich ten doel het bevorderen van de kennis van en de belangstelling voor de geschiedenis van Bussum en omgeving en zich in te zetten voor het belang en behoud van het cultureel en historisch erfgoed aldaar. Zij probeert dat doel te bereiken door een documentatiecentrum in stand te houden, een tijdschrift uit te geven en tentoonstellingen, lezingen en excursies te organiseren.
De vereniging heeft een aantal werkgroepen die historisch materiaalverzamelen, bestuderen en publiceren.