Contactblad Historische Kring Bussum, jaargang 11 nummer 3 (januari 1996), pag. 76-77

Aannemer Van Norren en de gang van zaken bij een overlijden

Johan H.M. Klijnman

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel
Onderstaande illustratie is aanklikbaar voor een vergroting.

Lees een later artikel over aannemer Van Norren in Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 29, nr. 1 (februari 2013), pag. 10-13.

J.C.M. (Han) Klijnman werkte van circa 1924 tot 1928 als jonge timmerman bij aannemer Van Norren. Hier volgen zijn herinneringen aan die periode.

De Nieuwe Spiegelstraat. Foto genomen ter hoogte van de uitrit van Bensdorp
richting Beerensteinerlaan. Achter de auto is het hoekpand van Van Norren.

Het bedrijf was gevestigd op de hoek van de Nieuwe Spiegelstraat en de Beerensteinerlaan. In de periode 1924- 1928 werkten bij Van Norren de timmerlieden Jan de Jager, Jacob Griffioen, Westland, Rebel en Han Klijnman. De Jager en Griffioen woonden beiden in het rijtje woningen aan de Nieuwe Spiegelstraat tussen Beerensteinerlaan en Nieuwe Hilversumseweg; J. de Jager Nieuwe Spiegelstraat 30 en J. Griffioen op nummer 26. Westland en Rebel kwamen uit Huizen en woonden daar ook. Han Klijnman was in 1924 veertien jaar en veruit de jongste werknemer van Van Norren, omdat de overige timmerlieden van middelbare leeftijd waren.

R.K. Begrafenisvereniging "Eerbied en Trouw" verzorgde de begrafenissen van katholieken. Begrafenisonderneming De Jager verzorgde in die periode met name de overige begrafenissen. De kisten voor De Jager werden gemaakt bij Van Norren: eiken voor eerste klas en vuren voor tweede klas kisten.

Het afleggen van een overledene werd gedaan door de timmerlieden De Jager en Westland, zo nodig geholpen door Griffioen; Han Klijnman was hiervoor te jong. Bij het afleggen namen de timmerlieden de kist mee naar het huis van de overledene. Tevens zorgden zij voor schragen om de kist op te zetten en een glasplaat om de kist mee te bedekken. Op de dag van de begrafenis werd een deksel op de kist geschroefd.

Na de Tweede Wereldoorlog werden de overledenen steeds vaker opgebaard in het uitvaartcentrum van een begrafenisonderneming of in het mortuarium en de kapel van een ziekenhuis. Vroeger was het echter de gewoonte om de kist met de dode thuis in het sterfhuis op te baren in de kamer of in de voorkamer. De gordijnen waren gesloten en bij katholieken plaatste men een kruis en kaarsen bij de kist. Zo konden buren en familieleden afscheid nemen van de overledene.

Na de begrafenis werden de schragen en de glasplaat door Han Klijnman met een handkar opgehaald. Hij had van baas Van Norren instrukties om de kar niet pal voor het sterfhuis, maar enige huizen verder neer te zetten. Als fooi voor het ophalen kreeg hij f 1,00 bij een tweede klas begrafenis en f 2,50 bij een eerste klas begrafenis.