Contactblad Historische Kring Bussum, jaargang 11 nummer 2 (november 1995), pag. 56-57

Bevrijdingsconcert op Sportpark-Zuid Bussum

Marcus van der Heide

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel
Onderstaande illustratie is aanklikbaar voor een vergroting.

Kees Hartvelt (1900-1986) vestigde zich na zijn huwelijk met de pianiste Mieke Daelmans (dochter van de arts Daelmans) in maart 1937 in Bussum.

Dirigent Kees Hartvelt zorgt met het G.S.O. voor
de begeleiding.

Aan het door de pianist Enderlé in het leven geroepen Utrechts Muzieklyceum stond de moderne muziek hoog in het vaandel geschreven. Daarbij speelden vooral concertseries op kamermuziekgebied een rol. Zo gaf Enderlé met de gebroeders Piet en Kees Hartvelt de eerste opvoering in ons land van de Sonate voor twee violen en piano van Darius Milhaud. De Hartvelts richtten in 1923 het Hartvelt Kwartet op, waarin Piet de primarius en Kees de altviolist was. Regelmatig verschenen nieuwe werken op het programma en ook de jonge Nederlandse componisten konden op ze rekenen.

Kees Hartvelt, tot 1930 solo-altist van het U.S.O., richtte in 1932 het Utrechts Kamerorkest op, dat in Parijs zo veel lof oogstte, dat Milhaud in het kader van een Milhaud-concert naar Nederland kwam. Hier dirigeerde hij zelf onder andere zijn Balletrnuzjek La Création du Monde, en hij bracht dit werk in een bezetting voor strijkkwartet en piano met het Hartvelt Kwartet nogmaals ten gehore. Milhaud werd, vooral na het concert medio mei 1935 in Concordia, waar de Ballade voor piano en orkest met de componist zelf aan de vleugel uitgevoerd werd, een graag geziene gast in Bussum.

Na de oorlog was Hartvelt o.a. dirigent van de Haarlemse Orkest Vereniging, maar het orkest waaraan vooral zijn naam verbonden is, is het Gooisch Symphonie Orkest, in 1934 opgericht. Eén van de radio-orkesten was geliquideerd en in het nieuwe orkest konden werkloze musici en later ook Joodse musici terecht.

Eén van de laatste concerten in Concordia vond eind november 1943 plaats met Dick de Reus als solist in het in A van Mozart. Het jaar daarop werd het orkest "opgeheven" door het Commissariaat voor niet-commerciële verenigingen en stichtingen en de tegoeden van f 2.235,-werden door de nazi's ingepikt. In juli 1945 werd al weer geconcerteerd in het Vitus-gebouw.