Bussums Historisch Tijdschrift
jaargang 30 nummer 2 (september 2014)
pag. 40

Bussum in boeken

Klaas Oosterom

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

In deze rubriek bespreekt Klaas Oosterom recente en minder recente boeken die passen bij de onderwerpen in dit nummer. De boeken kunnen in het Documentatiecentrum van de Kring ingezien worden. Ze worden niet uitgeleend.

Wandelingen door Gooi- en Eemland en Omstreken

Dit boek uit 1905 herbergt een schat aan gegevens. Prof. J.A. de Rijk (1831-1897), erfgooier, priester/theoloog en filosoof, publiceerde de reeks als feuilleton in de Gooi- en Eemlander. De uitgevers van de krant, de Gebroeders Klene, gaven de reeks artikelen, bijgewerkt en aangevuld, in boekvorm uit toen De Rijk al was overleden.
Onder de extra’s die het gebonden boek herbergt, zijn 48 advertenties van Gooise middenstanders, zes kaarten waarin 18 wandelingen zijn getekend, sonnetten van De Rijk, veel foto’s en afbeeldingen.
Het gebonden boek met omslag telt 244 en XXXVI bladzijden. Het is een herdruk van Gijsbers & Van Loon uit 1974.

Gids voor Het Gooi (1937)

Uitgegeven door de Vereniging van Vrienden van het Gooi-reservaat. Een ingenaaid zakboekje, 61 pagina’s, waaronder 3 met uitvouwbare kaarten. Auteurs: J.J. Klaarenbeek en F. Koster.
De bijzonder duidelijke kaartjes en de tientallen tekeningen zijn van Giesen. Klaarenbeek behandelt de geschiedenis en Koster het natuurschoon. Koster wijdt een apart hoofdstukje aan het mooie Bussum. Hij noemt Bussum de “hall” van het Gooi. Uitvoerig prijst hij de vele kerken die er zijn, scholen, sportparken, schouwburg- en concertzalen en het grote moderne ziekenhuis. Kortom: een en al reclame die eindigt met het gemeentelijk grondbedrijf “alwaar inlichtingen te verkrijgen zijn ten aanzien van gronden waar men op hooggelegen zandbodem landhuizen, villa’s en middenstandswoningen kan stichten”.
Achterin informatie over het Goois NatuurReservaat.

Het Gooi

Meulenhoff gaf in de jaren ’20 van de vorige eeuw een serie zakboekjes uit onder de titel Ons mooie Nederland. Dit is er één van, geschreven door J.D.C. van Dokkum. Het boekje begin met 57 ‘Afbeeldingen naar photographische opnamen’ op kunstdrukpapier. Na de foto’s volgen bijna 200 pagina’s (10 hoofdstukken). De schrijver maakt per rijwiel een tocht door Gooiland.
De schrijver is lyrisch over de kwaliteit van de paden en de snelheid waarmee hij zich kan verplaatsen. “Waar eens de zeemeeuw vloog, in d’eenzaamheid verloren, daar ligt thans een van de merkwaar-digste tuindorpen van Nederland. Wie kan er zich nu (in 1921) nog een denkbeeld van maken, dat nauwelijks driekwart eeuw geleden een deel van het Spiegel een drassige poel was, talud van de vesting Naarden, dat als een spinweb deze sterkte omgaf in een regelmatige reeks van kleine grachtjes, door dijkjes gescheiden.” Eerste druk, 1921.

In het spoor van de Gooische tram

Een neutrale titel, maar de inhoud is gruwelijk. De Gooische Moordenaar was de bijnaam van de (stoom)tram, die van 1880 tot en met 1947 op diverse trajecten in het Gooi reed. G.L. (Bep) de Boer deed onderzoek, vooral in kranten, en vond berichten over tenminste 117 mensen die als direct gevolg van de tram de dood vonden in die 66 jaren. Het gaat over de lijn Amsterdam, Muiden, Naarden, Laren, Blaricum, Huizen, Hilversum. En later ook nog de lijn Bussum, Naarden, Huizen. Dodelijke ongelukken, ontsporingen vertragingen, maar ook geslaagde speciale tochten die genodigden of publiek naar openingen of feesten moesten brengen. Er zijn veel afbeeldingen opgenomen: foto’s, advertenties, gedichten, enz. Op de binnenzijden van het voor- en achterplat een historische routekaart.
Het ijzersterk gebonden boek van 304 pagina’s is in 2004 uitgegeven door Van Wijland te Laren.