Bussums Historisch Tijdschrift jaargang 30 nummer 2 (september 2014) pag. 32-33

De BUS van Bussum naar Naarden …

Jan-Willem Henfling

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel..
Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

Dit liedje zongen we vanaf 1960 vol trots als we over de Brinklaan wandelden, want nooit eerder stond Bussum zo duidelijk op de kaart. Het was lang voordat de walkman leidde tot mensen die als zwijgende zombies hoofdschuddend over straat liepen. Moeders zongen luidkeels uit het raam, krulspelden in het haar en de maat zwaaiend met een stofdoek, bouwvakkers galmden in koor van steigers. Wij, mijn broer en jongere zusjes, hadden een bijzondere band met dit lied, want het ging over ‘onze’ bus. De bus die ons in de jaren ‘50 ieder weekeinde naar Amsterdam had gebracht, waar mijn moeder een bovenhuis bewoonde vlak bij het eindpunt van de NBM (Nederlandse Buurtspoorweg-Maatschappij) aan de Wibautstraat. We stapten op bij de halte, vernoemd naar hoedenwinkel Van Dam. Bus 30 van de NBM voerde ons van daar via het Station, van Bussum naar Naarden en verder via Muiderberg, Muiden, Weesp, Diemen en dan langs de Ajax-oefenvelden, naar het eindpunt in Amsterdam. Iedere week een boeiende reis als voorbode van het Tropeninstituut, Artis, de Werkschuit en andere Amsterdamse avonturen.

Eerst had je bussen met een afgescheiden chauffeurscabine en een kaartjesknippende conducteur. Uiteraard wilde ik chauffeur worden, nadat ik eens een reis naast hem had mogen zitten. De bus op het plaatje is van de laatste generatie die ik me herinner. De conducteur was al weg en de chauffeur verkocht kaartjes. Ik besloot toch maar geen chauffeur te worden. Kaartjes verkopen zou te veel afleiden van het echte werk!

De NBM werd opgericht op 14 december 1900, als zelfstandige dochteronderneming van de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS). De NBM exploiteerde omstreeks 1940 na een reeks overnames vooral tramlijnen, zoals de lokaalspoorweg Bilthoven – Zeist, de Ooster Stoomtram-Maatschappij (OSM), de elektrische tramlijnen Utrecht – Zeist en Amersfoort - Zeist – Arnhem en als laatste vanaf 1944 onze Gooische Tramweg Maatschappij (GTM), beter bekend als de Gooise Moordenaar. Vanaf 1949 reed de NBM alleen met bussen. De NBM bussen reden tussen Amsterdam, Hilversum, Utrecht, Amersfoort en Arnhem en verzorgden de stadsdiensten van Hilversum en Ede en natuurlijk onze bus 30 van Bussum naar Naarden. In 1973 fuseerde de NBM met Maarse & Kroon tot Centraal Nederland (CN).

De oude NBM-busverbinding van het station, via Naarden, Muiderberg, Muiden en Diemen naar Amsterdam (eindhalte Wibautstraat) bestaat niet meer. Tot tien jaar geleden was dit een aantrekkelijke toeristische route voor de buitenlandse gasten die wij regelmatig ontvingen: landelijk in het midden van de drukke Randstad, door aantrekkelijke stadjes en dorpskernen, inclusief het obligate bezoek aan het Muiderslot. Uitstappen waar ze willen, wat wandelen, een kop koffie met appelgebak van Ome Ko in Muiden, terwijl ze het drukke verkeer van plezierboten aanschouwen die de draaibrug willen passeren. Vandaar is het vijf minuten lopen naar het Muiderslot. Ieder half uur konden ze weer opstappen en verder reizen. En … wij waren onze gasten een hele dag kwijt. Het huidige alternatief is lijn 110 van Connexxion, die eindigt bij het station van Weesp en tot en met Muiden vrijwel dezelfde klassieke route volgt. Daar moeten ze nu op de trein stappen voor het vervolg van de route. Nog steeds een toeristische aanrader.

Het liedje In de bus van Bussum naar Naarden werd oorspronkelijk uitgebracht in 1954 door Maria Dieke, maar later ook vertolkt door de Nederlandse groep The Skymasters. Het lied had betrekking op lijn 36 die op zijn route van Hilversum naar Amsterdam ook van Bussum naar Naarden reed.

In de bus van Bussum naar Naarden,
voordat ik het wist
Nooit zal ik die rit vergeten
Dat ik naast jou heb gezeten