Skip to main content

Bussums Historisch Tijdschrift jaargang 30 nummer 2 (september 2014) pag. 3


Op reis!

Van de redactie

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

 

Het Centraal Comité van Open Monumenten Dagen heeft het ons dit jaar makkelijk gemaakt door als thema Op Reis! te kiezen. Bussum heeft immers zijn bestaan zo ongeveer te danken aan op reis gaan, in het bijzonder via het spoor. De aanleg van de Oosterspoorweg in 1874 luidde voor Bussum een ware bevolkingsexplosie in: van 1200 inwoners in 1870 tot 20000 inwoners in 1920. Het zal dan ook niet verbazen dat het spoor, de trein, de tram, de bus en het station een groot deel van dit nummer van het BHT vullen. 

Chris Leenders bewerkte een overzichtsartikel van zijn hand uit 2010 tot een aantal deelartikelen over forenzen, de Gooische Stoomtram en de Gooische Moordenaar (bijna 120 dodelijke slachtoffers in 66 jaar!). Ook ontwierp hij samen met Jaap van Hassel een rondleiding door het monumentale station Naarden-Bussum. Met hun gids in de hand (zie de middenpagina’s van dit nummer) kunt u op ontdekkingsreis in een station dat u dacht te kennen. Luud Wierenga behandelt de vormentaal van station Naarden-Bussum. Ook hij laat u met andere ogen naar een vertrouwd gebouw kijken. En vanzelfsprekend mocht De Lift in dit nummer niet ontbreken… 

De spoorlijn stond ook aan de wieg van het toerisme in onze contreien. Tijdens de Pinksterdagen van 1911 arriveerden er maar liefst 18000 ‘dagjesmensen’ op station Naarden-Bussum! Hoogste tijd dus voor een Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer, waarvan de ontstaansgeschiedenis hier wordt beschreven. Ook aandacht voor fiets- en wandelroutes in en om Bussum: we herdrukken een ANWB-wandeling (met kaart) uit 1929, en Klaas Oosterom volgt per fiets de route van de Gooische Tram: van Bussum naar Huizen en vervolgens naar Hilversum. En uiteraard rijden we mee met de Skymasters in de bus van Bussum naar Naarden. 

En tot slot een heel bijzondere toerist: zij kwam in 1920 als Luisl Havránek, 7 jaar oud, uit Wenen naar Nederland en woonde vanaf 1923 als Losa Havránek, later Losa Vos-Havránek, tot haar dood in 2006 in Bussum. 

Op onze oproep om ons te laten weten wat u vond van de nieuwe aanpak van de redactie (kortere artikelen, themanummers, meer actualiteit), hebben we enkele heel enthousiaste reacties gekregen. Maar we werden ook aangesproken op onvolkomenheden in de weergave van de historische feiten. Uiteraard beschouwen we het als onze plicht de geschiedenis recht te doen. De door ons gekozen opzet leidt er echter onvermijdelijk toe dat sommige feiten ongenoemd blijven. Eerder schreven we dat we hopen met onze aanpak de geschiedenis van Bussum dichter bij de lezers van het BHT te brengen. Daarom vinden we ‘het verhaal’ belangrijk. Dat gaat soms ten koste van de feitelijke volledigheid. 

We blijven overigens beneuwd naar uw reacties, op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het spoor, de trein,  de tram, de bus en het station