Bussums Historisch Tijdschrift 29/2 (augustus 2013) pag. 1

Colofon en Inhoud

(van de redactie)

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

Historische Kring Bussum
Opgericht 7 juni 1983
Jaargang 29 nr. 2 - augustus 2013
Losse verkoop € 7,50

Bussums Historisch Tijdschrift
Uitgever: Historische Kring Bussum
Redactie: Frank de Groot  Jan-Willem Henfling
Redactiesecretariaat: Inge Engelbarts Lijsterlaan 313, 1403AX Bussum E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Medewerkers aan dit nummer: Jan-Willem Henfling; Alexander Overdiep; Jaap van Welsen; Luud Wierenga; Titia van der Zee
Fotografie & beeldmateriaal: zie artikelen
Vormgeving: Louis van Hattem
Druk: Drukkerij Walden, Bussum

Documentatiecentrum
Adres: Huizerweg 54, 1402 AD Bussum
Telefoon: 035 69 129 68
Openingsuren: maandag- en donderdagmorgen van 9.00 - 12.00 uur vrijdagmiddag van 14.00 - 16.30 uur
Website: www.historischekringbussum.nl

Lidmaatschap & abonnement
De (minimum) contributie bedraagt e 15,00 per kalenderjaar. Voor verzending buiten Bussum, Naarden en de Hilversumse Meent wordt dit bedrag met € 5,00 verzendkosten verhoogd.
U kunt zich aanmelden als lid via het aanvraagformulier op onze website of per e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Opzegging schriftelijk vóór 1 december. Nieuwe leden ontvangen alle nummers van het tijdschrift van het lopende jaar.

Motto van ir. Wegener Sleeswijk
“Raadhuis kan zeker 100 jaar mee”         4

Wat vindt u in dit nummer 3
Burgemeesters aan het woord: Jan Aantjes 14
Grote Heren van Bussum, 9 burgemeesters 16
Burgemeesters aan het woord: Willem Holthuizen 24
De macht onder dak 26
Burgemeesters aan het woord: Milo Schoenmaker 34
Geerling: Negentig jaar pracht 26
Burgemeesters aan het woord: Rinske Kruisinga 38
Burgemeesters aan het woord: Henk Heijman 40
Er staat een orgel in Bussum 42

Bordje van burgemeester W. Holthuizen   24

Foto’s omslag:
Staande foto: Raadhuis (coll. HKB)
Kleine foto’s:
detail ambtsketen De Bordes
detail Steinmeyer-orgel
Kapitein A.G.M. Boost, ontwerper van de Palmkazerne

Colofon
Auteursrecht voorbehouden. Gehele of gedeeltelijke overneming of reproductie van de inhoud van deze uitgave, op welke wijze dan ook, is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteursrechthebbende verboden, behoudens beperkingen bij de wet gesteld.
Bestuur: Voorzitter: Adriaan Branderhorst. Secretaris: Klaas Oosterom. Vice voorzitter: Jan Lieste. Penningmeester: Jan de Vries
Algemeen bestuurslid: Frank de Groot. Secretariaat: Huizerweg 54, 1402 AD Bussum

De Vereniging
De Historische Kring Bussum stelt zich ten doel het bevorderen van de kennis van en de belangstelling voor de geschiedenis in het algemeen en de geschiedenis van Bussum en omgeving in het bijzonder. Zij probeert dat doel te bereiken door een documentatiecentrum in stand te houden, een tijdschrift uit te geven en tentoonstellingen, lezingen en excursies te organiseren. De vereniging heeft een aantal werkgroepen die historisch materiaalverzamelen, bestuderenen publiceren.
Contributie en donaties: ING 4616807
Overige financiële zaken:
ABN-AMRO NL06 ABNA 052.73.66.366.
Losse nummers van het verenigingsblad zijn voor € 7,50 verkrijgbaar bij het Documentatiecentrum en bij Boekhandel Los te Bussum.
Advertenties
Voor informatie kunt u contact opnemen met de penningmeester, tel. 035 69 392 25