Bussums Historisch Tijdschrift jaargang 30 nummer 1 (april 2014) pag. 39

Bussum in boeken

Klaas Oosterom

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

In deze rubriek bespreekt Klaas Oosterom recente en minder recente boeken die passen bij de onderwerpen in dit nummer. De boeken kunnen in het Documentatiecentrum van de Kring ingezien worden. Ze worden niet uitgeleend.

Gooische Villaparken

Ontwikkelingen van het buiten wonen in het Gooi tussen 1874 en 1940, is de ondertitel. Jannes de Haan schreef dit boek in 1990.
In het Gooi begon het buiten wonen pas toen in 1874 de spoorlijn met stations werd aangelegd. Bussum en Hilversum hebben hier het meest van geprofiteerd. In dit met foto’s, tekeningen en kaarten geïllustreerd boek wordt duidelijk hoe het gegaan is. Titels van hoofdstukken: Het scheppen van een Goois Arcadië; Bussum en Naarden: het dorp bloeit, de stad stagneert; Hilversum: van herstellingsoord tot villagemeente. Ook Laren, Blaricum en Huizen komen aan bod. Schuyt & Co gaf dit soft cover boek uit. Bevat literatuurlijst en register, 197 blz. ISBN 90 6097 277 5.

Jan Tabak

In 1987, toen dit boekje uitkwam, was het 300 jaar geleden dat het etablissement voor het eerst in de archieven opdook. Jan Tabak heeft niet altijd op dezelfde plaats gestaan en het was ook niet altijd een hotel. Het begon in 1687 met een herberg, vlak bij de vesting Naarden, gedreven door Jan Jacobszoon, die de bijnaam Jan Toebaxman had. Zie verder het artikel over Jan Tabak in dit nummer van BHT. Het gelijmde boekje met 77 pagina’s werd door Gemini Publishing Projects/Golden Tulip Jan Tabak uitgegeven. Een schrijver wordt niet genoemd. Het boekje bevat tal van oude illustraties, deels in kleur.

Monumenten van Bussum

In 22 hoofdstukjes worden 22 monumenten, meest woningen, beschreven en afgebeeld met een grote zwart/wit foto en een kleine foto, meestal van een detail. Daarnaast nog 27 zwart/wit fotootjes van gebouwen/huizen of groepen huizen met een summiere beschrijving. In de inleiding beschrijft Manon van der Wiel, die ook de eindredactie had, de historie van Bussum en geeft ze een korte beschrijving van de architectuurgeschiedenis. Het boekje uit 1989 wordt een catalogus genoemd en er hoort een fietsroute bij. Het was een project van de gemeente Bussum en de Stichting Web. Het boekje bevat geen jaar en geen paginanummering ( 56 pagina’s).

Bussum, beeld van een dorp

In de jaren 90 kwamen er twee boekjes van Martin Heyne uit met elk honderd foto’s. Dit is het tweede boekje. In dit boekje foto’s uit de jaren ‘60 en ‘70 van de 20e eeuw met beelden van het oude dorp en ook ruime aandacht voor het Spiegel en de nieuwbouwwijken in Zuid. Bij de Anne Franklaan, de Koekoeklaan en het einde van de Ceintuurbaan waren grote stukken nog niet bebouwd.
Nassaulaan 16 en 18 hadden nog heel aardige voortuinen die dorps aandeden.
Aan de Melkweg waren nog boerderijen in bedrijf.
Boekhandel Los gaf het vierkante boekje met slappe kaft, 96 pagina’s in 1999 uit. ISBN 90-805323-1-2.