Bussums Historisch Tijdschrift 21/1 (april 2005) pag. 3

Open Monumentendag

Dorothea van Iterson en Guusje Hent

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.

Open Monumentendag 2005 zaterdag 10 en zondag 11 september

Nederland heeft duizenden religieuze monumenten, voor het overgrote deel kerken. Eeuwenlang domineerden die, stads- en dorpsgezichten, vanwege hun grootte, hun bouwstijl of de gebruikte bouwmaterialen. Op Open Monumentendag 2005 zal aandacht besteed worden aan allerlei gebouwen die een link hebben met een religieuze of spirituele stroming. Naast kerken en kapellen zijn dat bijvoorbeeld synagogen, kloosters, vrijmetselaarsloges, moskeeën en begraafplaatsen.

Sinds januari zijn Dorothea van Iterson en Guusje Hent bezig met het uitwerken van de plannen voor een geslaagde dag. De Gemeenté Bussum heeft tot nu toe de gehele organisatie van deze dag aan de Historische Kring Bussum overgelaten. Deze heeft daarvoor wel een projectsubsidie aangevraagd.

De organisatie van de Open Monumentendag kent vele facetten, zoals het maken van afspraken met de besturen van de open zijnde gebouwen, het samenstellen van een brochure en het uitzetten van een fietsroute langs alle te bezoeken plaatsen. De HKB wil deze manifestatie goed kunnen uitvoeren en dit is te veel werk voor twee personen. Wij roepen onze leden dan ook op ons te steunen met mankracht, ons suggesties te doen toekomen hoe we de dag tot een succes kunnen maken en wellicht hun connecties aan te spreken in religieus en spiritueel Bussum en ons hierin te laten delen.

Vorig jaar is de Open Monumentendag op Fort Werk IV een groot succes geweest, wij hebben honderden bezoekers mogen verwelkomen en hebben een tiental nieuwe leden kunnen inschrijven.

Wij gaan er vanuit dat we met ons aller inzet ook van de komende dagen een succes kunnen maken.

Dorothea van Iterson
Guusje Hent