Contactblad Historische Kring Bussum 16/1 (april of mei 2000) pag. 15-20

De Bussumse Winkeliers Tentoonstelling BUWITO

Joke Vos-Bogaard

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel

Gerelateerde artikelen:
Contactblad Historische Kring Bussum, jaargang 15, nummer 2 (september 1999), pag. 51-56
Contactblad Historische Kring Bussum, jaargang 15, nummer 3 (december 1999), pag. 96

Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

Een advertentie uit 1949 voor de
winkelbeurs in Concordia.

Na de oorlog was er een katholieke, een christelijke en een algemene middenstandsvereniging. Men wilde echter een onafhankelijke winkeliersvereniging oprichten. Tijdens een vergadering in De Harmonie in 1948 werd de Bussumse Winkeliers Centrale (B.W.C.) opgericht. De heer A.J. Herwig werd de eerste voorzitter.

Advertentie voor de Buwito van 1950.

De B.W.C wilde de middenstand wat nieuw leven inblazen en een van de eerste initiatieven was een middenstandsbeurs die plaats vond in Concordia. Op deze wijze wilde de middenstand zich eens op een andere manier presente ren. De winkelbeurs duurde van 3 t/m 6 mei 1949 en de toegangsprijs was 35 cent.Een groot aantal winkeliers deed mee, ook Kort Shoes was daar aanwezig met een stand. Deze stond naast de kraam van Ben Hosman (de eigenaar van Warmolts). Deze Hosman introduceerde een nieuwe lekkernij n.l. de loempia. Die werden de hele dag gebakken en zelfs maanden na de beurs rook je bij Kort nog de loempiageur in de schoenendozen.

Door het grote succes werd besloten in 1950 wederom een beurs te organiseren. Van 5 t/m 10 juni werd de beurs gehouden op het terrein van de gedempte haven, daar waar nu het gemeentehuis staat. Op het terrein stond een grote reclamezuil van staal; dat was voor het eerst in Nederland. De firma Van Kooten uit Bussum had hiervan de primeur. De gemeente voelde er eerst niets voor, maar na lang aandringen en de belofte dat er tuien aan de zuil zouden komen gaf de gemeente toch een vergunning af.

Foto genomen tijdens de Buwito van 1950: burgemeester
J.C. Haspels (links) en B.W.C.-voorzitter A.J. Herwig (midden)
bij de stand van th. Kort (rechts).

De Buwito van 1950 trok 20.000 mensen. Op het entreebiljet kon men een Buwito lepeltje winnen en diegene die raadde hoeveel bezoekers zaterdags om 6 uur de entree gepasseerd hadden kon een fiets of waardebonnen winnen. De toegangsprijzen waren voor de ochtend 10-12 uur 20 cent, 's middags en 's avonds 35 cent, kinderen en militairen 25 cent.

In 1951 pakte men het nog grootser aan. Vanaf vrijdagmiddagmiddag 28 september 14.00 uur was het publiek weer welkom. Er was nu zelfs een consumptiehal aanwezig waar diverse artiesten optraden. o.a. de Bietenbouwers met Gait-Jan Kruutmoes, de Wama's, Lou Bandy en voor de kinderen Ton Cup met poppenkast. De entreegelden werden wel wat hoger: 35 cent voor de ochtend, 50 cent voor de middag en 's avonds 90 cent. Voor een consumptie moest 10 cent betaald worden.

De reclamezuil bij de Buwito van 1950.

Leuk detail is dat op de dinsdagavond de eerste televisiebeelden vanuit Studio Irene gevolgd konden worden op de Buwito. Daartoe waren 3 televisie-ontvangers op de tentoonstelling geplaatst en TV-antennes op het dak van de tenten aangebracht.

Er zijn nog diverse Buwito's geweest, de laatste vond plaats van 2 tot 8 september 1959, precies l0 jaar na de eerste tentoonstelling in Concordia. Het terrein waar de Buwito gehouden werd lag op de hoek Laarderweg /Ceintuurbaan, waar later Antoniushove zou verrijzen. De heer G.S. Ham was toen de voorzitter.

Een foto van het Buwito-tentoonstellinsgcomplex in de
Bussumsche Courant van 3 juni 1950.

De zesde Buwito (in 1959) werd geopend door burgemeester J.C. Haspels en echtgenote en was nog grootser van opzet. Vooral de de bloemenpracht, verzorgd door de BOT, oogste veel belangstelling. Ook het vogelcircus trok veel bezoekers: ruim 4.000 mensen kwamen Papa van Houtens vogeldresseerkunst bewonderen. Er was een Barbarastand waar een Barbaraplaatje gekocht kon worden; 1000 exemplaren werden er van verkocht en met dit geld kon een begin gemaakt worden met het restaureren van de Naardense vesting.

Een advertentie en het programma van de
Buwito van 1951.

Er konden ook weer prijzen gewonnen worden: de 15.000ste bezoeker kreeg een gasfornuis. Voor het TV-toestel dat voor de 10.000ste bezoeker klaar stond werd het nog een heel probleem. Wat bleek n.l.: op één van de kaartjes van 6 kinderen was de prijs gevallen. Wie o wie mocht de tv nu hebben? Er werd besloten om het tv-toestel bij de familie met de meeste kinderen te zetten en de rest mocht altijd komen kijken.

Foto (1959): het opzetten van de tent voor Buwito-VI aan de Laarderweg.
V.l.n.r. secretaris de heer D. van Esschoten van de leerwinkel in de
Kapelstraat, met zonnebril Th. Kort van de  schoenenzaak, staand de heer
D. Bouwman, voorzitter G.S. Harm sr., een tentenbouwer (met handen
in de zij), daarnaast heer Meijer die een chocoladewinkel dreef, Cees
Barneveld (in ruitjeshemd)en dan Van Heusden, financieel medewerker.

De laatste Buwito trok meer dan 20.000 bezoekers. Helaas is er na 1959 geen meer gehouden. Jammer, want er was wel animo voor.

Dit artikel kwam tot stand dankzij de medewerking van de heer Th. Kort, waarvoor wij hem hartelijk danken. Ook alle knipsels en foto's zijn van hem.