Contactblad Historische Kring Bussum 16/1 (april of mei 2000) pag. 11-12

Driestweg 13

Joke Vos-Bogaard

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel
De illustratie is aanklikbaar voor een vergroting.

Voor Driestweg 13: v.l.n.r. met fiets Hendrika, moeder Hendrika
Ruizendaal-Krijnen, zoon Johannes (Jan) en op het paard Adrianus.

U zult wel denken: wat een eigenaardige titel voor een artikel. Wat is nu Driestweg 13? Welnu: het is het adres van een boerderij die tot 1980 als zodanig in gebruik is geweest. Daar woonde vanaf 1919 Jacobus Ruizendaal, ook wel of misschien beter bekend als 'Rooie Arie', die de boerderij dat jaar kocht van Arie Papenburg, Pieter Theebe en Arie Teunis Welvaart. Hij ging daar wonen met zijn vrouw Hendrika Krijnen en 5 kinderen. Een zoon, Adrianus Timotheus. werd daar later nog geboren.

De historie van de boerderij gaat echter terug tot 1880, toen het perceel bouwgrond was en eigendom van Petrus Johannes Loman, een bekend grondbezitter in Bussum. In 1881 vond er bebouwing plaats, zoals dat zo staat in de kadastrale gegevens, zodat we mogen aannemen dat de boerderij er vanaf dat jaar staat.

De boerderij is van diverse eigenaars geweest. Twee eigenaren waren smid, er is echter niets gevonden dat erop duidt dat de boerderij als smederij in gebruik is geweest. Vanaf 1919 werd Arie Ruizendaal dus de eigenaar. Hij had zijn koeien en paarden in de weilanden lopen aan het begin van de Huizerweg bij het huis van Clinge Doorenbos. Na zijn dood in 1938 wordt het bedrijf voortgezet door de weduwe met haar ongetrouwde zoon Jan. Als Hendrika sterft in 1961 boert Jan alleen verder tot 1980. Na zijn overlijden wordt de boerderij verkocht.

U vraagt zich misschien af hoe ik dit allemaal te weten ben gekomen. De kadastrale gegevens heb ik gezocht in het archief in Naarden, waar ik bijzonder geholpen ben door de heer D. Dekema. De rest heb ik gehoord van de twee nog levende kinderen van Arie, mevr. D. Stalp-Ruizendaal en 'ome Jaap' Ruizendaal, bij vele Bussumers bekend. Hij heeft een boerderij aan de Melkweg en woont daar nog steeds.

Het leuke van dit verhaal is dat de huidige eigenaar de kleinzoon is van Arie Ruizendaal en dat hij de boerderij in oude glorie heeft hersteld. Werkelijk een aanwinst voor Bussum.Van deze boerderij heb ik ook diverse foto's, die te zien zijn op onze tentoonstelling. Daar kunt u ook zien dat de boerderij in de bijna 200 jaar dat hij er al staat nauwelijks veranderd is.

Voor de geïnteresseerden nog een stukje stamboom.
Jacobus Ruizendaal (geboren Bussum 10 oktober 1880 - overleden Bussum 22 juni 1938), zoon van Jacobus Ruizendaal en Lammertje Krijnen, weduwnaar van Ida Westhof. Hij huwde te Bussum op 24 januari 1906 met Hendrika Krijnen (geboren te Bussum 09.05.1878 - overleden in Bussum op 29.11.1961), dochter van Jan Krijnen en Dienna Ernst. Zij kregen samen 8 kinderen. Een tweeling stierf kort na de geboorte, de overige zes zijn:
Lamberta Diena Maria (geboren 22 juni 1907)
Johannes Jacobus (geboren 8 april 1910)
Jacobus Johannes (geboren 7 juni 1913) (Ome Jaap)
Bernadina Lamberta Maria (geboren 7 juni 1914)
Hendrika Maria (geboren 16 februari 1916)
Adrianus Timotheus (geboren 1l februari 1923, overleden 4 oktober 1945).