Contactblad Historische Kring Bussum 17/1 (mei 2001) pag. 30-31

Boekaankondiging

Marcus van der Heide

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
De illustratie is aanklikbaar voor een vergroting.

Evert Mathies, Kerkenpad door Bussum, een forensendorp onderweg
Uitgave SoW-gemeente Bussum i.s.m. Gooibergpers Bussum
ISBN: 90-72184-34-3

Tien jaar geleden tekenden de Hervormde Gemeente van Bussum en de Gereformeerde Kerk van Bussum een intentieverklaring om naar een hereniging van beide kerkgenootschappen toe te werken. In 2000 werd dit Samen op Weg-proces definitief vastgelegd in een federatie-overeenkomst.
In het kader van dit proces vond een drastische ingreep plaats, het afstoten van het (oudste hervormde) Vredekerkcomplex aan de Huizerweg en de jongste gereformeerde kerk, de Zuiderkerk aan de Ceintuurbaan. Om het "levende" verleden en het vernieuwende startpunt van Samen op Weg te boek te stellen werd Kerkenpad door Bussum geschreven. Het boek schetst honderdvijfenzeventig jaar kerkelijke ontwikkeling van Bussum, dat in 1827 een zelfstandige hervormde gemeente kreeg. Deze ontwikkeling wordt geplaatst in het historische kader van de burgerlijke gemeente, die pas in 1817 ontstond door afscheiding van Naarden.

In het boek wordt verder aandacht besteed aan het "sociale gezicht van de kerk", de Diaconie.
Als speciale onderwerpen komen de secularisatie en ontkerkelijking aan de orde. De huidige predikanten geven hun visie op de kerk; daarnaast zijn interviews met gemeenteleden en kosters opgenomen.

Kerkenpad door Bussum is de geschiedenis van "een forensendorp onderweg", zoals de ondertitel van het boek luidt.
De verschijning van het boek op 12 mei jl. viel samen met de viering van het 75-jarig bestaan van de Wilhelminakerk in Bussum.
De auteur, Evert Mathies (Amsterdam 1931), was dertig jaar dagbladredacteur, achtereenvolgens bij de Haagsche Courant, de NRC, Het Vaderland, Wegener en Trouw. Hij is nu freelance journalist, lid van het bestuur van de IKON en voorzitter van het Samen op Weg-Beraad Grote Steden. Evert Mathies, getrouwd met een Bussumse, woont sinds 1984 weer in Amsterdam.

Kerkenpad door Bussum kost f 17.50 en is ook te koop tijdens de openingstijden van de Documentatie van de Historische Kring Bussum, Huizerweg 54.