Contactblad Historische Kring Bussum 20/2 (september 2004) pag. 64-65

De leestafel

bladen van onze zusterverenigingen met veel interessante artikelen passeren de revue

Marianne Fransen

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.

Historische Kijk op Weesp

Voor zover u het nog niet weet: dit jaar is het jaar van de verdedigingswerken. De Historische Kring Bussum is ook al hard bezig met de monumentendagen op 11/12 september.
Ook in het blad van de Historische Kring Weesp staat al een heel interessant stuk over het Fort Uitermeer in Weesp. Prachtig geïllustreerd met prachtige foto's uit de jaren'50. Het liep echter slecht af met het fort, want in die tijd werd besloten het met de grond gelijk te maken. Gelukkig denken wij nu anders over onze oudheden.
Zeer de moeite waard om te lezen.

Historische Kring Eemnes

De Historische Kring Eemnes bestaat 25 jaar. Zij vieren dit met verschillende activiteiten voor de bevolking. Ook een uitgebreid interview met de oprichter: Jan Out. Van harte gefeliciteerd namens de Historische Kring Bussum.
Verder in dit blad een historisch stuk over het oudste R.K. Blindeninstituut te Laren en Eemnes (1842-1851). Er kwam echter al gauw een einde aan deze sociale voorziening, die uniek was voor katholiek Nederland. Acht jaar na de sluiting, in 1859, werd in Grave opnieuw een begin gemaakt met onderwijs aan katholieke blinde kinderen, het blindeninstituut St. Henricus. Eerst alleen voor jongens, later ook voor meisjes, gescheiden, en onder leiding van religieuzen.

DEELgenoot, Historische Kring Blaricum

Wie zich met genealogie bezig wil houden, zou deze uitgave zeker moeten lezen. Er staan veel adressen en tips in, hoe te werk gaan. Genealogie legt het verband tussen het verleden en het heden van een familie. Steeds meer mensen willen iets weten over hun achtergrond, om dit vervolgens weer door te geven aan het nageslacht. Enkele geslachten zijn uitgebreid onderzocht en beschreven. Zeer boeiend, en mogelijk uitnodigend om aan uw eigen stamboom te beginnen.

BAERNE, Tijdschrift van de Historische Kring Baarn

In Baarn woonde in 1917 de eerste vrouwelijke hoogleraar in Nederland aan de Universiteit van Utrecht: Johanna Westerdijk. Zij ontmoette Felix Timmermans, schrijver uit Vlaanderen, die door de Eerste Wereldoorlog naar Nederland gevlucht was, en Anton Pieck. Een mooie lange geschiedenis in het kort beschreven.
Vervolgens een uitgebreid stuk over dr. J.A. Vor Der Hake, 'baas' van het Baarnsch Lyceum van 1919 tot 1948. Het is de school waar Koningin Beatrix haar opleiding heeft genoten.
Verder worden in dit blad de archeologische vondsten uit de Baarnse bodem beschreven, waaronder honderden vuurstenen werktuigjes uit tientallen haardkuilen. De eerste vondst gaat terug tot 8000-4500 v. Chr.

EIGEN PERK, Hilversumse Historische Kring

In dit blad is veel plaats ingeruimd voor een groot verhaal over de heer B.W. Blijdenstein, die in de jaren 1800 veel voor Hilversum heeft betekend. Hij bracht onder andere de textielarbeid naar Hilversum. Daarom wordt Hilversum wel eens het weversdorp genoemd. Wat nu nog aan hem herinnert is de botanische tuin Pinetum Blijdestein, waarin 5000 prachtige coniferen en rododendrons te zien zijn.
Zijn grootste schenking aan de gemeente Hilversum deed Blijdestein in 1911. Door zijn betrokkenheid bij de armenzorg was hem gebleken dat Hilversum behoefte had aan een 'oudemannen/vrouwenhuis'. Hij pachtte grond en de bouwplannen werden goedgekeurd. Door de Eerste Wereldoorlog ontstond er vertraging en gingen de bouwkosten omhoog. Blijdestein overleed in 1914, maar zijn erfgenamen deden een aanvullende schenking. In 1921 deden de eerste twee bewoners hun intrede. Het verzorgingshuis, dat nu nog bestaat, kreeg indertijd de naam 'De Egelantier'.
Naast dit alles was hij een vervent schaker. Dit werd een bloeiende sport in Hilversum. Het heeft echter niet lang geduurd doordat de Gooi- en Eemlander de 'schaakrubriek' beëindigde.
EIGEN PERK is zeer de moeite waard om te lezen, daar er heel veel verschillende informatie in staat. Te veel om hier in ons blad noemen.