Contactblad Historische Kring Bussum 18/3 (december 2002) pag. 31

Bussumse Voetbal Vereniging Allen Weerbaar bestaat in mei 2003 honderd jaar

Jan Veroude

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
Onderstaande illustratie is aanklikbaar voor een vergroting.

In 1903 is door leden van de Volksweerbaarheid afdeling Bussum in een zaal van café Delta op de hoek van de Brinklaan en de Veerstraat de Sportvereniging Allen  Weerbaar opgericht. De eerste wedstrijden en oefeningen vonden plaats op het militaire terrein bij het toenmalige Fort Offensief achter de Voormeulenweg. De afgelopen eeuw heeft Allen Weerbaar ook nog op een viertal andere terreinen gespeeld in Bussum, welke terreinen nog op historische kaarten terug te vinden zijn.

Omslag van het clubblad De Spetter.

De eerste voorzitter (1903-1906) was de heer L.F.M. Bensdorp. De meeste leden uit de beginperiode waren afkomstig uit de voor die tijd "gegoede burgerij". Cricket en vuistbal werden aanvankelijk ook binnen de vereniging beoefend.

Allen Weerbaar speelde na verloop van jaren voetbal op een hoog niveau, getuige onder andere wedstrijden tegen Ajax Amsterdam. Ook leverde AW enkele spelers voor de selectie van het Nederlands Voetbalelftal uit die tijd.

Bij een aantal jubilea uit het verleden, zoals het 25- , 35-, 50-, 75-jarig bestaan, zijn jubileumboeken uitgegeven waarin veel historische gebeurtenissen en gegevens zijn opgenomen. Belangrijk zijn onder andere de Bussumse families, waarin gedurende een aantal generaties van vader op zoon voetbal gespeeld werd in AW.

De thans nog bestaande Bussumse Voetbal Vereniging Allen Weerbaar hoopt het 100-jarig bestaan te gaan vieren met haar leden, oudleden en vele genodigde sportvrienden van vrijdag 23 mei tot en met zondag 25 mei 2003 in een feesttent op haar sportpark aan de Zanderijweg, naast de gelijknamige sporthal en achter het sportcomplex van de Honkbal Club Allen Weerbaar (HCAW).

Er wordt gewerkt aan een bescheiden jubileumboek.