Bussumse 4 mei-herdenkingen

04 mei 2024

De plechtigheden op 4 mei begonnen al vroeg. Omstreeks 10 uur was er een bijeenkomst bij het houten verzetsherdenkingskruis op de Bussummerheide. Leden van de Gooise Atletiek Club uit Hilversum  en AV Tempo uit Bussum hielden een herdenkingsloop die eindigde met een plechtigheid bij het Bussumse monument. Het kruis staat op Hilversumse grond, maar de jaarlijkse herdenkingen zijn eigenlijk alleen een Bussumse aangelegenheid.

kruis.jpeg   vlaghijsen.jpeg   atletiekgroep.jpeg

Zoals elk jaar was er rond acht uur bij het kruis een krans-en bloemenlegging en twee minuten stilte. Dit keer werd een nieuwe plaquette onthuld met de naam van een zesde omgebrachte verzetsstrijder, Huibert C.J. Ginhoven. Bij de plechtigheid waren familieleden aanwezig.

avondherdenking.jpeg graaff.jpeg vlag.jpeg

In de middag was er de herdenking bij de plaquette in de Verzetsliedenbuurt in Bussum Zuid. Die werd ook nu weer georganiseerd door de Historische Kring Bussum, waarbij Margreet de Broekert opnieuw een voortrekkersrol had. Het was een waardige bijeenkomst.

margreet.jpeg trompet.jpeg bloemenleggen.jpeg

In de avond was er een bijeenkomst in de Wilhelminakerk van waaruit een stille tocht naar het herdenkingsmonument op de Frederik van Eedenweg werd gehouden, gevolgd door twee minuten stilte. (foto's Jaap van Hassel en Jan Schippers)

wilhelminakerk.jpeg  monument.jpeg