Lintje voor Guusje Hent

26 april 2024

Het heeft de koning behaagd Guusje Hent te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. De daarbij behorende versierselen werden haar op vrijdag 26 april 2024 opgespeld door de burgemeester van Gooise Meren, Han ter Heegde in de Grote Kerk van Naarden.

Guusje verdiende deze onderscheiding door het vele vrijwilligerswerk dat zij gedurende tal van jaren heeft verricht voor een groot aantal zeer uiteenlopende organisaties. Dat begon al rond 1980, toen haar kinderen nog klein waren en zij betrokken raakte bij de oprichting van Stichting Kinderdagopvang Bussum-Naarden-Muiden-Muiderberg. Haar vrijwilligerswerk hield aanvankelijk gelijke tred met de ontwikkeling van haar gezin: toen de kinderen gingen hockeyen werd zij bestuurslid van de Gooische Hockey Club, toen ze naar de middelbare school gingen werd ze voorzitter van de Medezeggenschapraad.

Na een verblijf in het buitenland werd Guusje in 2003 vrijwilliger bij de Historische Kring Bussum, waar ze al snel een centrale rol speelde als hoofd van het Documentatiecentrum, een rol die zij nog steeds met verve vervult. “Guusje kan daarbij leunen op een brede en diepgaande kennis van zowel de geschiedenis van Bussum (vooral van de architectuur) als van de inhoud van het archief en de database van de HKB. Zij is dan ook voor alle andere medewerkers van de HKB, en niet te vergeten de bezoekers, een vraagbaak waarop vrijwel nooit vergeefs een beroep wordt gedaan”  zo schrijft het bestuur van de Historisch Kring Bussum in zijn aanbevelingsbrief.

De Historische Kring Bussum feliciteert Guusje dan ook van harte met deze eervolle benoeming.