In Bussum is er waarschijnlijk geen ander pand waarover zoveel is gefluisterd als over Torenlaan1. Het is een villa met een zeer geschakeerd prostitutieverleden. Decennialang waren er sexclubs gevestigd met namen als “Les Cheveaux”, “Club Passion” “Club Esmee”en  “The Standing”. Het huis stond ook wel bekend als “Casa del Amor”, ofwel Huis der Liefde.

Volgens een buurtbewoner ging ’t er door de week redelijk rustig aan toe. Maar in weekends, vooral als er een parenclub actief was stonden her en der auto’s op de stoep geparkeerd. Er was weinig parkeergelegenheid, en daarom stonden er dan ook veel auto’s om de hoek op de Laarderweg. De eigenaresse van een van de clubs noemde in een krantenartikel haar klantenkring gevarieerd. Zowel Jan-met-de-Pet als artsen en advocaten zochten er hun gerief. Ongetwijfeld kwamen er ook tv-medewerkers.

Torenlaan1, tegenover het benzinestation aan de Prinsenstraat, vormt in feite één geheel met Prinsenstraat 14, waar jarenlang de GG en GD in heeft gezeten, met onder andere een kinderarts en een schooltandarts. Nu zijn daar jongeren gehuisvest, en het is de bedoeling dat ook Torenlaan 1 voor jongeren wordt bestemd. Begin verleden jaar heeft Dudok Wonen het met enige moeite kunnen kopen. Een definitieve beslissing is nog niet genomen. Het Bussumse  architectenbureau Vocus heeft het pand grondig bestudeerd en een plan opgesteld voor starters-appartementen. De villa,ontworpen in Zwitserse renaissance-stijl,stamt uit het begin van de vorige eeuw. De architecten willen met de renovatie de bestaande details zoveel mogelijk behouden zodat het bijzondere karakter bewaard blijft. Klik HIER  voor de tekeningen van Vocus.

Prinsenstraat14

B&W van Bussum hadden door de jaren heen “gemengde gevoelens” over Torenlaan1. Het wilde maar niet lukken om het een andere bestemming te geven dan een sex-bedrijf. Nu zal het er dus eindelijk van komen, maar voorlopig staat het pand nog leeg. Voor zover bekend is er nu in Bussum nog maar één bordeel. Dat zit op de Laarderweg en gaat schuil achter een pui met de tekst “Zonnecentrum” .