Brinklaan 18, Villa Jacomina
Nol Verhagen
Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting
![]() |
Foto: Gemeentearchief Gooise Meren |
![]() |
|
![]() |
|
Houthandel Weitjens. U kijkt in de richting van Naarden; op de achtergrond café Parkzicht
|
Op de kruising van de Brinklaan met de Generaal de la Reijlaan stond deze prachtige villa Jacomina, gebouwd in 1880. In 1930 werd aan de linkerzijde (vanuit het dorpscentrum gezien) een rijtje winkels gebouwd, waarvoor deze villa moest wijken. Schuin tegenover de villa lagen de ophaalbrug in de Brediusweg (vanaf 1906) en hotel Parkzicht (vanaf 1909).
Even verderop lag aan de andere zijde van de Brinklaan de houthandel van H.J. Weitjens. De foto is van 1936. Let ook op de benzinepomp. De loods is in 1939 gesloopt.
Brinklaan 28, Korenmolen De Eendracht
Nol Verhagen
Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting
![]() |
![]() |
|
Op de hoek van de Brinklaan en de Nieuwe Englaan stond van 1839 tot 1907 de korenmolen De Eendracht. Op de foto uit 1894 (links) is rechts nog net de opgang te zien van de houten brug over de haven, die een paar jaar later werd vervangen door de Simon Veerbrug. Die is te zien op de foto hierboven die dateert van 1900. De molen werd gesierd door een gevelsteen die herinnert aan de eerste burgemeester van Bussum, Hendrik Banis. De steen is nu te vinden in de Burgemeester Banisstraat.
Brinklaan, Havengebied
Nol Verhagen
Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting
![]() |
Het plaatje rechts geeft de situatie weer omstreeks het jaar 1890. De Bussummervaart liep met twee armen door tot aan de Havenstraat, die zo’n beetje de noordelijke begrenzing van de bebouwde kom vormde. De haven was niet veel meer dan een aanlegplaats. Langs het water zien we diverse blekerijen liggen. Links zien we op de hoek van de Brinklaan en de Nieuwe Englaan de molen De Eendracht ingetekend, met de Simon Veerbrug. Het gearceerde deel geeft aan waar na 1898 de nieuwe haven zou komen. Ook enkele nog te ontwikkelen wegen zijn aangegeven. De twee armen van de Bussummervaart omsluiten de Veerkamp – net als de Veerbrug genoemd naar Simon Veer, die in het verleden eigenaar was van het gebied.
Bij de herinrichting van het gebied in 1898 werd het zuidelijke gedeelte van de ‘haven’ gedempt en werd er iets verder naar het noorden een echte haven aangelegd. Het zuidelijke deel van de Veerkamp werd later het Wilhelminaplantsoen, met de Wilhelminakerk uit 1926.
De afbeelding hieronder, uit 1925, geeft ons een blik op de haven die in 1898 was aangelegd. Op de voorgrond de Mariakerk uit 1921. De molen is verdwenen, maar de Veerbrug ligt er nog. Door de toename van het gemotoriseerde vrachtverkeer nam het belang van de haven af. In 1940 werd ook de nieuwe haven gedempt.
|
Brinklaan 35, Het nieuwe gemeentehuis
Nol Verhagen
Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting
![]() |
|
![]() |
|
De kermis van 1974 |
Het terrein dat vrij kwam door het dempen van de haven in 1940 bleef lang ongebruikt. Pas in 1961 verrees daar het veel gesmade nieuwe gemeentehuis van Bussum. De zogenoemde bestuursvleugel en de toren met het carillon werden pas in 1974 toegevoegd. Het ontwerp voor het gemeentehuis was al in 1953 gemaakt. Het idee was dat het gemeentehuis (dat overigens niet van beton is, zoals veel Bussumers schijnen te denken, maar van grijze natuursteen) in een parkachtige omgeving zou worden ingebed. Daar kwam
echter niets van terecht. Zowel ten zuiden als ten noorden van het gemeentehuis bleef het terrein lange tijd grotendeels onbebouwd. In plaats van een park kwam er begin jaren negentig aan de zuidzijde het appartementencomplex Palladio.
De noordzijde werd tot in het begin van deze eeuw gebruikt als parkeerplaats. Fijn voor de jaarlijkse kermis, maar verder bood het een weinig verheffende aanblik. Pas na de eeuwwisseling werd daar het retrowijkje Landstraat-Noord gebouwd.
![]() |
![]() |
|
Foto: Wikipedia
|
Plan Landstraat-Noord
|